Det finns alltid en person som säger: ”ett giftcard skulle vara bra.”, när du frågar dem vad du vill ha i present. Faktum är att du kan aldrig gå fel med ett giftcard.
Istället för att få en rolig eller intressant present – men som inte riktigt passar mottagaren kan mottagaren istället välja vad denna vill ha med ett giftcard.
När vi tänker på förmåner och belöningar på arbetsplatsen är giftcard för anställda en given present. Faktum är att gåvokort är en av de mest populära gåvorna på arbetsplatser.
De två typerna av gåvokort
Innan vi tittar närmare är ska vi fastställa att det faktiskt finns två typer av gåvokort.
Varje typ av giftcard, som det visar sig, framkallar en annan psykologisk respons hos sina mottagare.
Öppet gåvokort
Ett exempel på giftcard av denna skulle vara något som ett förbetalt kort. Dessa giftcard anses i grund och botten vara kontanter i hög grad och kan användas på en mängd olika butiker. Detta ger mottagaren stora valmöjligheter att använda på sin favoritbutik utan att vara begränsad till en enda butik. Joyful gåvokort är ett sådant exempel där mottagaren själv får välja vad hon eller han vill ha.
Begränsat gåvokort
Till skillnad från ett öppet gåvokort är ett begränsat gåvokort avsedd att lösas in i en specifik butik eller upplevelse. Det kan till exempel vara ett gåvokort på NK eller Åhlens.
Varför giftcards är den perfekta gåvan för anställda
Det finns mnga fördelar med gåvokort när det kommer till presenter till anställda. Av denna anledning väljer många företag just att ge gåvokort till sina anställda. Den främsta fördelen är naturligtvis att mottagaren kan välja vad de vill ha istället för att man får något generiskt snarare än någonting som man faktiskt vill ha.
Giftcards är tillräckligt flexibla för varje budget
Giftcard kan växa med din belöningsbudget och komma till olika prisklasser.
En studie fann att ett Starbucks-giftcard på endast 5 dollar till någon i ditt team för att ha gjort ett bra jobb väcker samma psykologi av uppskattning som att köpa en latte! Med det sagt handlar det inte bara om beloppet. Detta ger dig även stora möjligheter oavsett budget.
Ett joyful giftcard delas ut över ett spektrum av valörer för både stora och små belöningar. Oavsett din budget finns det en uppsjö av gåvokort du kan köpa för att få dina anställda att känna sig uppskattade utan att spendera massor av pengar.
Giftcards kan enkelt skalas med din budget, och de erbjuds i både fysisk och digital form.
Gåvokort ger anställda frihet
Giftcard kan låta dina anställda verkligen unna sig själva!
När du får en bonus i form av kontanter skulle du förmodligen spendera den på något ansvarsfullt, som att sätta in den på ditt sparkonto eller betala tillbaka studielåneskulden. Även om detta definitivt är fördelaktigt, är det också viktigt att unna dig saker eller upplevelser du tycker om!
Ge ett gåvokort så att din medarbetare kan köpa något till sig själv och därmed faktiskt minnas gåvan som du gav dem.
Giftcards har samma psykologiska inverkan som upplevelser
Upplevelser har ökat i popularitet under de senaste åren. Och av goda skäl! Upplevelser är ofta mycket mer minnesvärda än saker.
Men visste du att belöningar med gåvokort är lika motiverande som upplevelsepresenter? Detta speciellt när du kombinerar det med meningsfullt uppskattning och ett personligt meddelande.
Upplevelser och presegiftcardntkort är kul, men den verkliga kraften i belöningar ligger i den uppskattning du ger dina anställda samtidigt som du ger gåvan. Upplevelser utan någon större tanke bakom dem kan verka bättre än uppskattade giftcard för du kommer åtminstone att få gå på en konsert, även om du inte känner dig värderad, eller hur?
Detta är faktiskt fel. En studie av Deloitte fann att ”Det finns ett samband mellan anställda som säger att de är ”glada på jobbet” och känner sig ”värderade av sitt företag” och de som säger att deras organisation har en tydligt formulerad kultur.”
Om din företagskultur är viktig för dig, bör ditt fokus ligga på att bygga upp hur många anställda som känner sig värderade, inte bara att ha coola arbetsplatsbelöningar.
Gåvokort är bra för miljön
Det fina med ett gåvokort är att det är skonsamt för miljön. Digitala gåvokort påverkar inte miljön över huvud taget och vanliga giftcard har minimal påverkan på miljön. Digitala gåvokort såsom joyfulgiftcard löses in för föremål som en anställd vill ha, vilket resulterar i färre returer och miljöpåverkan i samband med returer.
Tips för att använda gåvokort som belöningar och incitament
När det gäller att ge bort giftcards som belöningar och incitament är det bäst att följa dessa bästa metoder så att dina giftcard blir väl mottagna och uppfattas som en lyckad gåva.
Använd gåvokort som kan användas på många olika ställen när det är möjligt
Som vi har diskuterat är giftcard som kan användas på många olika ställen och inte endast en specifik butik de bästa giftcardsen att ge. Detta ger den anställda många valmöjligheter att köpa någonting som de vill ha.
Inkludera en personlig touch med dina gåvokort
Om du vill ta giftcard till nästa nivå, lägg till en personlig touch till dem. Att bara ge ett gåvokort rakt upp och ner utan någon större omtanke visar inte att du tänkt till och lagt ner någon tanke bakom gåvan. De tär trots allt tanken som räknas.
Du kan lämna ett trevligt meddelande eller tacka den anställda för en prestation som var särskilt bra.
Om du vill göra det extra personligt och välja ett gåvokort som endast fungerar på en specifik butik kan du göra det men det är viktigt att du tänker till. Det kräver också att du känner alla dina anställda väl för att kunna anpassa gåvokortet till varje enskild individ. Om du vet att en person i ditt team väntar barn, flyttar till ett nytt hem, eller åker på en drömsemester, skräddarsy ditt giftcardsval efter vem de är och vad de behöver just nu.
Se till att giftcardets värde motsvarar butikens förväntningar
Som vi diskuterade är gåvokort flexibla. Medan giftcards kan du väljas i ett brett utbud av valörer, måste du vara noga med att giftcardets värde motsvarar butikens prisklasser.
Till exempel är ett giftcard på 500kr till biografen vettigt. Du kan se ett par filmer eller kanske ha en utekväll på bio med din partner för den summan.
Men om du ger någon ett giftcard på 500kr till Apple kommer din gåva inte att vara i närheten av lika uppskattad eftersom att dem inte har råd med knappt någonting. De flesta Apple produkter kostar trots allt några tusen kronor. Dina anställda kommer därmed inte att kunna spendera sitt giftcard på 500kr utan att spendera sina egna pengar också.
Så se till att du matchar butikens prisklass till varje giftcard du ger till anställda. Du vill inte göra dina anställda besvikna när de inser att de inte har råd att handla i en butik, även med ett giftcard.
Kombinera ett gåvokort med uppmuntran och uppskattning
Slutligen är vårt största råd att kombinera dina gåvokort med uttryckligt erkännande. När du matchar giftcard med tacksamhet och uppskattning kan du verkligen accelerera ditt belöningsprogram och bygga upp det engagemang och uppskattning som dina anställda känner för ditt företag.
Att ge gåvor – alla slags gåvor – är fantastiskt, men kan kännas tomt eller ytligt om det inte är kopplat till eftertanke och uppskattning. Att para ihop ett giftcard med beröm är hur du får ett giftcard att kännas lika bra som en upplevelsemässig belöning.
Här är några tips för att para ihop giftcard med erkännande:
- Inkludera ett tackkort med ditt giftcard
- Ge bort giftcard vid möten eller prisceremonier och förklara varför du valde de giftcard du gjorde
- Ge giftcard vid meningsfulla milstolpar, som årsdagar eller födelsedagar